fredag 4 maj 2012

Plantera mera!


Man flyttar ju inte in soffan innan väggarna och taket är på plats vid husbygge. På samma vis tycker jag att man bör tänka när man har "fått" en ny trädgård. Först ut är väggar och tak. Just thuja är inte min personliga favorit, men jag funderar på att försköna den med annat framför. Vi får se... Men väggen har jag.

Idag fick tre kära träd plats i min trädgård och vips så är taket där. Knap Hill körsbär, Prunus, 'Accolade' har jag så många gånger tipsat kunder om och nu fick jag äntligen möjlighet att skapa denna trio av vårblomning hemma hos mig själv. Dem blir ca 5 meter höga, alltså inte alltför höga.

'Accolade' är träden som i Kungsträdgården som blivit kända för sin vackra blomning på bar kvist. Min placering av träden har sina förklaringar. Detta är alltså inget spontanköp utan det första jag började fundera över i september när husköpet blev klart. Varje träd är strategiskt placerat framför ett fönster så att vi får njuta av träden såväl utifrån som inifrån. Dem skyddar även mot insyn från grannen bakom häcken. Inte nu, men när träden vuxit till sig och tornar upp sig ovanför häcken kommer dem att göra skillnad. Grannens hus ligger lite högre men thujan tar stor plats redan som det är så högre får den absolut inte blir. Jag tror trädkronorna kommer att göra susen.





Groparna fyllde jag till hälften med vatten, sedan använde jag Plantjord av god kvalitet, barkmull och befintlig jord. Jag täckte sedan planteringsringen med barkmull när jag var klar och sedan duschade jag träden en bra stund innan jag gick in för vila. Det blev tre rejäla hål och nu ömmar rygg och axlar. Skönt dagsverke! 

I Hägernässtrand, i närheten av där jag bor, växer dem också.

 

Se så vackra "tak"!





2 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vad bra det kommer att bli! Framför allt blir det ju vackert med den blomningen :) Så spännande att få göra en helt ny trädgård:) Ha det gott/Monne

bloggernefa sa...

hej jeg har just den här träden. Min erfaring er at om du klipper - kommer der en flottere og tættere krone, og mycket mer blommor.
Titta evt. på min blog har
http://evigglade.blogspot.dk/2012/05/endelig-blomstring.html

Lycka til med blomstringerne

hej från
Eva

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!