tisdag 4 september 2012

En rabatt har rotat sig!

Tänk vad lycklig man kan bli av något så litet. Gräsmatta och tuja, lättskött i all ära, men för en trädgårdsälskare som jag behövs det mer.


(bilden tagen 1 sep -12)



Det behöver inte vara blommor överallt, nej inte alls. Men det får gärna finnas växter för "varvet". Jag älskar att ta en liten promenad i min trädgård. Det gör jag flera gånger per dag, morgon, middag, kväll skulle man kunna säga.

Så denna morgon blev det som alltid en lite promenad. Det är ju ingen stor trädgård så det kan gå relativt fort. Jag stannar förstås till där det finns något att titta på. Det finns inte så mycket att titta på, men det räcker för att jag ska dröja mig kvar i trädgårsdenergin. Drömmer, planerar och njuter.

En rabatt har rotat sig, och just där kan jag stå en stund. Den består av vita små buskrosor, två vita klätterrosor, vit stäppsalvia och en vit klematis. Bakom rabatten står en kruka med björnbär. Underbart att mumsa på björnbär medans jag plockar lite bland blommorna. Björnbärsbusken ska strax få komma ner på en permanent plats i jorden.

(bilden tagen vår -12)

(bilden tagen äug -12)


(bilden tagen 1 sep -12)

Dem vita små rosorna heter 'Snow-hit', klätterrosen i mitten är en 'Ilse Krohn' och klätterrosen längst till höger är 'Polstjärnan', som redan nu sträcker sig upp till taket. Här är det väldränerat och jorden är lite lerig så förutsättningarna är bra. Jag håller tummarna.

4 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Vad vackert det är med vitt! Har funderat många gånger över att ha en rabatt helt i vitt (insp. av Sissinghurst) men jag är inte tillräckligt disciplinerad så det blir alltid någon mer färg inblandad som spräcker temat:) Ha det gott/Monne

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Mysigt att flanera i sin egen trädgård...

Merja sa...

Ser ut som växterna i nya trädgården trivs och mår bra. Kan se hela bilden framför mig med mängder av vita rosor. Kan inte bli annat än väldigt fint:)
Gott med egna björnbär.
Ha en bra dag!

Anne H. sa...

I've found Lots of necessary information from your blog. Just bookmark your blog for more explore! I will definitely share this post with others. Thanks for sharing.

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!