torsdag 16 september 2010

HÖSTREAN har börjat - tjoho

Jag skulle bara handla lite mat

... inte blommor.

Men när Helena (med bloggen Helenas Hud och Hälsa) berättade att Ella trädgård här i Täby har börjat med höstrean körde bilen dit av sig självt. Lillkillen var med i bilen och han blev jätte glad över omvägen.

Tack söta Helena för den fina Höstanemon 'Königin Charlotte' som jag fick av dig. Hon fulländar min lila-rosa rabatt bland kärleksört, rosa klätterrosen 'New Dawn', ljusrosa stjärnflocka, lila lavendel, lila höstfunkia, buxbom, rödbladig alunrot och klematis 'Miss Bateman'. Hon är placerad mitt i härligheten och jag hoppas hon ska trivas och breda ut sig.




Jag besökte några trädgårdsbloggar idag. Två bloggar (aj jag har glömt vilka, ni får hemskt gärna ge er tillkänna om ni läser detta så att jag kan hitta tillbaka till er) skrev om sina fina Petrovskia (Perovskia ska det va - tack Annika!). Jag har länge velat införskaffa den. Så väl på plats på Ella trädgård for lillkillen iväg. Han knep åt sig en härligt stor planta hallon av "mormors sorten". Efter det såg han björnbär på en bild och vi valde den taggfria sorten. Är det någon som har någon erfarenhet av den?

Jag plockade på mig en klematis 'Jackmanii' och en fantastiskt fin Perovskia som jag ska sätta tillsammans med den röda klätterrosen och bakom lavendeln. 10 st skuggröna fick också följa med hem.

Imorgon blir det ett härligt pass i trädgården....

Trevlig kväll allesammans!

8 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Sådana reor är inspirerande och roliga.
Ha det gott
Birgitta

Inger sa...

Kul med växtrea, har ej besökt nån, kanske tur...
Lycka till med nya växterna:)

Mimi sa...

Jag har också en bil som idag tog omvägen till växtrean i handelsträdgården. Tänk vad fiffiga bilar ändå kan vara!!Hälsn Mimi

Annika Christensen sa...

Tänk att jag har bott mitt emot Ellaträdgård. Känns så konstigt att läsa om det.
Vilka fynd. Imorgon skall jag fynda och sedan har jag bestället en skäggbuske. Den hör ihop med perovsikan hur det nu stavas???
Bladen doftar underbart och färgen är ljuvlig.
Ha en skön kväll
Annika

Sophia Callmer sa...

Härligt med höstrea och vilken fin höstanemon du hittade. DEt är kul att ha barn med på plantskola, det blir lite andra växter man köper då.
Såg i förra inlägget om Queen of night, den är en favvo, och den är bra för den kommer faktiskt tillbaka år efter år!

Mia sa...

Konstig det där, har dom stora magneter gömda som drar metallen mot sig? Jag har klarat hela sista veckan, men hur länge kan man stå emot? Mycket fint du fyndat, jag har också läst om den 'perestrojkan' idag, en otrolig vacker planta. Lite nyinköp hjälper säkert på trädgårdsglädjen, den försvinner annars lätt så här års.. Hoppas du får en flott dag ute :)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Dessa förföriska reor.... lockar en och överrumplar en.... men är ju faktikst ett ganska bra sätt att skaffa växter lite billigare ändå.... Anemonen du köpte köpte jag i våras och nu blommar den så fint.

Ha en bra dag i trädgården med dina nyförvärv!
Kram Charlotte

Helena i Viggbyholm sa...

Åh vad fin höstanemonen är hos dig!! Jag är så glad att du presenterade Ella Trädgård för mig så det minsta jag kan göra är ju att informera dig om när de rear =)
Tack för en skön morgonpromenad!
Kram Helena

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!