onsdag 18 februari 2009

Beskära syren

När ska jag beskära min syren?
Vintern är här, det är kallt så än är det inte riktigt dags - här i Stockholm i varje fall. Men snart, när det är vårvinter är det bra att beskära syrenen. Men då är ju frågan när vårvintern infinner sig och vad händer om jag klipper för tidigt. Det man vill undkomma är frostskador och därför är det bra att vänta till sen-/vårvintern. Det är i slutet av februari och in i mars skulle jag vilja säga, men kanske borde jag ha det osagt för det är ju så olika från år till år. Syrén är ett exempel på en friväxande häck och beskärs på ett annat sätt än en formklippt häck. Efter blomning ska de klippas på samma sätt som du klipper friväxande buskar, det vill säga genom lätt gallring. Tar du bort fröna på syrenen efter blomning blir resultatet fler blommor året efter. Men observera att domherren är överförtjust i syrenens frön så sparar du fröna har du kanske söta små rödmagade domherrar i busken på vintern.
(Bild fr kund som ville klippa ner hela sin häck på 1m - VARNING)

Då vet vi när men då kommer andra frågor.

Jag har redan beskurit min, aj och ve vad händer nu ?
Säkert ingenting, lugn bara lugn, vi pratar bara om dem BÄSTA förhållandena för att minska risken på skador.

Min syren är stor, alldeles för stor och med långa tjocka stammar nedtill, jag skulle vilja ta den på en meter?
Då är det bäst att välja ut några av buskens stora tjocka stammar och ta dem så långt ner du kan komma dvs lämna kvar ca 5 cm av stammen. Då skjuter syrenen ut nya skott från marken. Du vill ju säkert inte ha tjocka kala stammar med en massa ris ovanför vilket man får om man tar syrenen på en meter.

Om jag inte vill beskära den nu, måste jag vänta till nästa vårvinter då?
Nej då, det går även bra att beskära efter blomningen. Då kan man korta ner busken lite, om man vill bromsa tillväxten, med förhoppning om att få kraftigare och rikligare blomning. Visst kan du korta av en tjock stam här och där också, men se till att göra det långt ner, så nära marken du kan komma.

Hur ska jag lägga snittet?
Det är alltid bra att tänka att vatten lätt ska rinna av, när man beskär. Därför ska man tänka att snittet ska slutta ner, ner bort från huvudgren. Även en stam får gärna snittas snett. Snittet ska gärna vara jämnt utan sprickor eller flagor, därför är det bra att jobba med vassa verktyg. Slit och dra inte i kvistar och grenar, det är värt att hämta sekatör eller grensax. Annars riskerar du att få klippa bort allt året efter då hela grenen har dött. När du lägger snittet ska du ta så mycket som möjligt av kvisten/grenen som ska bort men se till så att du inte är inne och naggar på huvudgrenen.

Samma gäller för beskärning av det som är dött - snygga snitt.

Snart ska jag ut och klappa om mina syrenbuskar, några har jag jobbat med i några år, dem börjar buska till sig nu. Jag har beskurit några stammar per säsong för då har jag kunnat njuta av blomningen under tiden.

2 kommentarer:

Mamma Russin sa...

syrener är en av mina favoriter.. undra om det finns nått som luktar så gott??

hoppas ni mår bra!

kram

HelenJ sa...

Bra info - så fort det blir lite mildare ska jag ut och gallra i både syrenen och paradisbusken.

Tänk så många man ser runt om i trädgårdarna som har kapat sina syrener (och annat) på 1 eller 1½ meters höjd - det ser ju inte klokt ut! Varför kollar de inte med någon som vet innan de går lös med sågen? Suck...

Men bra att du informerar så de som läser det här iaf inte behöver göra så dumt! =)

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!