tisdag 24 augusti 2010

Roligt i höst - Höstmarknader


Nu förbereds höstmarknader runt om i landet.

25 augusti Askersund, Örebro
27-29 augusti, Jokkmokks höstmarknad, Jokkmokk
4-5 september Brunskogs Hembygsförening, Kalstad
12 september Skillebyholms årliga höstmarknad, Järna
25-26 september Äppelmarknaden i Kivik,
25-26 september Höstmarknad på Skansen, Stockholm
1-3 oktober, Åre höstmarknad, Åre
25 september, Höstmarknad i city, Jönköping
30 oktober, En traditionell Småländsk höstmarknad, Astrid Lindgrens värld, Vimmerby
11-12 oktober Uppsala höstmarknad, Uppsala
6-7 november Höstmarknad på Ulriksdal, Stockholm

Tillägg från andra - TACK!
Madame C;
30 sep- 3 okt, Ölands skördefest, Öland
Ulrika;
9 sep, Hägnadagen, Jönköpings län
18 sep, Alboga höstmarknad, Alingsås
11-12 sep, Livat på landet på Liseberg, Göteborg

Denna bild är från Kiviks äppelmarknad som i år går av stapeln 25-26 september. Det är en enorm äppeltavla gjord av konstnärinnan Emma Karp Lundström. Läs mer här.

Om jag måste välja så tror jag nog det blir Åre. Jag blev fullständigt förälskad i somras. Jag var förstås betagen av orten redan innan eftersom jag älskar att åka skidor, men efter min sommarvistelse i denna underbara atmosfär vill jag absolut prova på att bo i Åre även på hösten. Hinner jag inte till höstmarknaden så siktar jag på höstlovet. Jag bor i lägenhet i Åre Björnen när jag är där. Så oerhört fridfullt men ändå så nära till så mycket aktiviteter och nöjen. Det kan jag varmt rekommendera. Mer info här.





8 kommentarer:

Marie//Tekla Maräng sa...

Tack för den påminnelsen om Höstmarknader. Skillebyholms ska jag försöka att ta mig till och Ulriksdals är ju också i närheten.
Kram:)

Trädgårdsturisten sa...

Hej "Njut i din trädgård", och tack för kommentaren om min afrikanska stol som jag visade bild på på min blogg. Ja, jag ser framför mig den övertäckt med murgröna och kanske krasse eller luktärter. Hoppas att den bryts ner fort och blir till ett med naturen.

Ska återvända till din blogg igen.
Min blogg finns också på svenska, den heter "Den passionerade trädgårdsturisten".

Hälsningar Ann

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Tack så mycket för tipsen.... Älskar att gå på skördemarknader/höstmarknader..... Hoppas jag kommer mig iväg på någon också.... :-)

Kram Charlotte

Unknown sa...

Ja, jag älskar också höst- och skördemarknader. I år ska vi till Ölands skördefest för första gången. Den är STOOOR och alldeles, alldeles underbar sägs det.
Ha det gott,
Charlotta

Marie Lithén sa...

själv missar jag ju naturligtvis inte Åres höstmarknad för allt i världen. Kul att höra att du trivs bra även på sommaren, finns ju allt man kan önska å lite till!

Annika Christensen sa...

Äppelmarknaden i Kivik är en höjdpunkt tycker jag.
När man kör in i Kivik känner man äppeldoften.
Ha det gott
annika

Ingela sa...

Inte så dumt med höst heller. Tack för att du påminde ;-)

Kanske ska vi ta oss till Kivik en runda i år om vi har möjlighet...

Ingela

Galtholmen sa...

Ja nu är det många höstmarknader... vi skall själva vara med på tre stycken där vi bor; Hägnadagen, Alboga Höstmarknad samt Livat på Landet på Liseberg i Göteborg. Det blir mycket förberedelser inför detta - men det är väldigt roligt.
Kram
Ulrika

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!