söndag 19 december 2010

Julblommor - Multiflora hyacinth


Årets favorit för mig!
Ja, den slår amaryllisen i mitt tycke! Just i år, jag är jobbigt ombytlig av mig.

Hyacinthus orientalis
Det är precis samma sort som vanlig hyacint, men den har genomgått en specialbehandling.

Två vintervita delikatesser har jag investerat i och jag njuter av dem nu med sina toppiga knoppar och spetsiga friskt gröna blad, snart när dem slår ut i en mängd blomstänglar njuter jag säkert ännu mer och för att inte tala om när jag får placera ut dem i trädgården under min japanska blodlönn.

Tips! Vill du skynda på blomningen strax innan julafton så placera lökarna på ett varmare ställe, vid ett varmt element t.ex.

Jag vill att mina ska vänta lite på sig så dem står i hallen där det är svalt. Till julafton ska dem få hamna i en amaryllisvas i sällskap med lite mossa och minimaränger hade jag tänkt.


5 kommentarer:

LindaLunda sa...

Jättefina tomtar!!!!
Jag har inte ens köpt Julblommor ännu... FY på mig!
Trevlig 4:e Advent!!!!!
Hoppas din dag blir underbar!
Linda

Alen Trädgård sa...

Ja, hyacinter älskar jag och köper oftast många under julhelgen. Ha det gott/Monne

Annika Christensen sa...

Skall just fota några såndana. Gillar nästan de bättre än de vanliga.
Ha en skön söndag
Annika

Unknown sa...

Häftigt! Undrar HUR de är specialbehandlade. Alltid nyfiken;)
Ha det fint,
Charlotta

Katarinas trädgård sa...

Visst är de fina, multiflora hyacinterna! Ha det bra! /Katarina

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!