tisdag 25 november 2008

en hundkompis

På valpkursen sa dem så många gånger att det är jätte bra för valpen om den får en hundkompis att leka med några gånger i veckan. Lady ska helst inte hälsa på alla förbipasserande hundar, bara någon gång ibland men endast på mitt kommando. Jaha, hur får man en sån där hundkompis tänkte jag. Annonserar man? "Valp på 10 mån söker en go och glad hundkompis. Du ska vara stabil, pålitlig, gilla att ta långa promenader, snäll, rolig och inte alltför dominant." He he jo men visst! Ja ja, min Lady blir nog lycklig ändå, med eller utan hundkompis, tänkte jag uppgivet. Men nu har hon faktiskt en hundkompis! Titsi, en femårig go och glad typ som passar klockrent in på beskrivningen. Det bara blev så. En relation har växt fram med en kund, vi och hundarna har mycket trevligt tillsammans. Vi träffas två gånger i veckan och promenerar och ibland fikar vi efter promenaden. Fantastiskt givande för mig och Lady. Jag får många bra tips om uppfostran, ledarskap, vård och rutiner. Nu ligger Lady och sover tungt, utmattad efter förmiddagens lek och stoj.

Jag har utnämnt Titsi´s matte till min hundcoach. Vilket gör henne lite generad, men jag tycker hon ger mig så många bra tips. Jag har bland annat fått följande leksakstips:

Fyll Dog Pyramid med godis eller torrfoder. Pyramiden håller sig på sin plats med hjälp av tyngden i botten. Sedan kan hunden eller katten arbeta ut det goda genom att få Pyramid att gunga och svänga åt olika håll så att godisen rasar ut. Starta med många små bitar. Visa hunden eller katten att godisbitar fylls på. Låt sedan djuret själv lista ut hur godisbitarna ska komma ut. När hunden eller katten puttar och slår med tass eller nos börjar Dog Pyramid att snurra, gunga och svaja åt olika håll och ibland ramlar godisbitar ut ur hålet. Ställ den på golvet, bör ej kastas med. Låt inte hunden bita på Dog Pyramid. Katten är tillräckligt smart för att inte försöka :-). Används under tillsyn ca 15-30 min/gång, inne eller ute. Finns i flera olika färger och även som boll


Design av Nina Ottosson





Ett annat tips jag fick var att vira in hundgodis i en liten handduk, knyta handduken och låta hunden få roa sig med att lista ut hur man får upp handduken.

En tredje variant är att lägga godis i en petflaska och stoppa in en liten handduk i mynningen på flaskan. Alla tre är toppentips som Lady får aktivera sig med på kvällarna när jag myser i soffan. Ett varmt tack Titsi´s matte för att du gör mig till en bättre matte!

Nina Ottosson har designat fler bra aktiveringsprylar så jag vet vad det blir för julklapp till Lady!
http://www.youtube.com/watch?v=cpObL4atxU8

Inga kommentarer:

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!