tisdag 6 januari 2009

nougatmandel - nam nam

Jag trodde att jag började på en blogg om trädgård i oktober när jag satte igång att blogga...

Men såhär i vintertid med -10 därute så blir det mycket annat. Jag har varit matintresserad länge, mina färdigheter vad gäller mat är främst att äta. Jag gillar att kombinera ihop rätter och även smaker i rätten, men det är min man som är mästerkocken här hemma.

Intresset för att laga maten börjar växa inom mig. Vi har en hel del kokböcker och bakböcker, men det är tyvärr sällan som jag tar mig tid att välja ut ett recept för att sedan gå till affären och handla ingredienserna och sedan laga detta. Nu när vi haft mycket hemmatid denna jul och över nyårshelgen så har jag lagat en hel del. Kul!




Igår bakade jag nougatmandel efter Leilas recept som hon presenterade i ett julprogram på TV4Plus. Leila sade att det var superenkelt - och hon hade helt rätt.



Rostade mandel på 175 grader på en plåt i ugnen i 10 min (hade bakplåtspapper för säkerhetsskull)
Mandeln fick svalna
Bakade in mandeln i nougat (lite kladdigt - finns säkert ett smartare sätt än mitt)
rullade "ägget" i en kakaoblandning (ändrade lite i receptet och blandade oboj istället för kanel med kakao - uppskattat av smågrabbarna) som fick svalna i kylen i 10 min

= nam nam

2 kommentarer:

RebeccaW sa...

Låter gott! Leila har många goda recept tycker jag.

Hoppas du hittar några lättlagade recept på min blogg! Och lycka till med gratängen som du skulle laga idag...

Trevlig helg!

Njut i din trädgård sa...

Hej Rebecca,

det vore kanon för mig och många av mina vänner om du vill välja ut ett av dina recept och skriva i ett inlägg för att länka under detta inlägg? http://czmastergarden.blogspot.com/2009/01/receptmndag-och-adjss-julen.html

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!