torsdag 18 mars 2010

Betongkurs - här på bloggen!



Snart är det dags för betongkurs. Närmare bestämt på måndag den 29 mars kl 19.00
Det är många som har anmält sig och det är många som vill delta som publik. Ni är alla välkomna!

Inför måndagen behöver ni en hink, och något grovt att röra med, tex pinnar som inte flisar sig, 1 säck finbetong, en kanna vatten, arbetshandskar (tunna plasthandskar), något att skydda underlaget du arbetar på (tex målarplast eller tidningspapper eller både och).

Samla på er alla typer av formar och mönster som man vill testa att arbeta med. Det kan vara olika byttor, håliga saker som kan skapa former.

Panduro har mycket till försäljning som man kan använda, tex stora bokstäver i kartong som man kan fylla med betong, snäckor eller stenar att lägga i betongen för att smycka den.

Loppis, Rusta, IKEA och många andra butiker har också byttor, skålar etc som man kan använda till att fylla med betong. Barnleksaker såsom sandlådeleksaker och badleksaker är superbra! Plastmuggar och koppar. Öppna sinnet, tänk er tex blomlampan på Ikea (den finns väl som flera former) ursnyggt att fylla med betong! Ut och samla i helgen!

För att betongen lätt ska lossna från föremålen är det fördelaktigt att först smörja in skålen eller vad man använder med olja, någon slags matolja. Plastfolie är också bra. Tårtpapper (heter det så?) underlägg under tårtan som ser ut som spets är jätte fint att göra mönster med.



Lista
hink
pinnar
finbetong (ByggMax är en av dem som är lägst i pris) kostar ca 30-45kr
vatten
olja
plastfolie
plasthandskar
målarplast eller tidningspapper
formar
stenar, blad etc
begagnad tårtspade, putsskrapa eller liknande för att lägga på betong med


Övrigt
Att gjuta i kyla medför ökad svårighetsgrad, så nu får man hitta en lämplig plats inomhus där det är över +5.

Ni som är med, ni som vill titta på och ni som kanske vill tipsa någon får självklart kopiera bilden på tårtan och länka hit!

Här kan du läsa det första inlägget om denna kurs.


14 kommentarer:

Monica sa...

,Kul att du kikade in på min blogg!
Spännande med betongkurs,,själv mixtrar jag med det då och då ,,funderar just nu på om jag ska göra ytterligare en betongängel.
Du skrev att du var sugen på keramikkurs,,Känslans verkstad finns i Ronneby ,,vet ju inte var du bor ,,men bor du i närheten så kolla in den ,finns på nätet,det är liksom kurs med fria gränser,,allt i från nybörjare till amatörer till proffs träffas där och arbetar tillsammans.
ha en bra fredag kram Monica

årstidens bästa sa...

Näääää nu ger jag snart upp.Känner mig vindögd nu!

Var krymper jag bilden?
Jag har hittat Photoshop men kan absolut inte fatta var jag ska ändra bildens storlek.

Tacksam för hjälp!
:))

Kram
Linda

Madame C sa...

Nej men vad spännande! Hur ska det gå till? Alltså att följa med? Det här var ju hur häftigt som helst. Har nämligen tänkt försöka mig på att tillverka egna betongkrukor till sommaren!
Charlotta

Mia sa...

Tjoho, det där låter helkul!! Men det blir nog inte på måndag, väntar nog till sommaren men nog ska jag titta, med klotrunda stora ögon. Det här vill jag få med mig :)

Galtholmen sa...

Vad roligt detta låter. Jag hinner inte vara med, men jag ska ändå försöka vara med på avstånd. Tänker försöka gjuta fram mot sommaren, och hoppas att ditt inlägg kommer väl till pass då.
Lycka till!
Ulrika

Lotta 8`) sa...

Heja dig - klart det är dags att börja med betonggjutning! Jag har lite grejor på gång och har tänkt så i källaren i helgen, påskägg bl.a men också så skall jag gjuta små änglar till mina blivande stöd för en bänk.

Tror jag skall hålla ett öga på din blogg... ;)

Ha det så gott ♥

♥ Fyra årstider sa...

Lycka till.
Kram Lotta

Ida sa...

Vilken kul idé! Jag skall definitivt gjura i betong, men väntar tills det är lite varmare ute ;)
Vad sugen jag blev att så lite när jag såg dina små groddar, problemet är bara att välja vad man skall så...
kram Ida

NinaVästerplana sa...

Samlar o samlar....
Ha´t himla gôrgôtt i helgen
Nina

Annika Christensen sa...

Lite långt för mig men jag ser gärna vad ni har gjort sedan.
Ha det gott
annika

Johnna G sa...

Men oj, nu slårjag klackarna i taket och går ut på jakt! Klart jag ska vara med och gjuta betong! Vilka griller du slog in i mitt huvud.... spännande!

Hjärtat Mitt sa...

Vilken underbar idé!
Är tyvärr upptagen men ser fram emot alla alster senare.
Måste bara säga att jag älskar din tårta. Vad har du målat den med?

Sen vill jag tacka för alla underbara bilder från mässan. Har suttit och njutit en lång stund nu.

Ha en fortsatt mysig helg!
Kram Mari

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Hej,
Vad roligt att du kikat in till mig :-) Välkommen igen!
Vilken rolig idé med betonggjutningskurs på nätet! Har nog inget ställe att vara på nu men kika kan man ju göra och få tips och idéer till sommaren när man kan vara utomhus.
Lycka till. /Ingela

millandante sa...

Kul att du lämnade ett spår så jag kunde hitta hit!!
Ska ge betongen en chans till nu till våren tänkte jag så dina tips tackar jag verkligen för!!
Mvh Milla

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!