tisdag 9 mars 2010

Inga frön - tji fick jag!


Jag gjorde en beställning på fröer från Jennys fröer och sånt. Någonting har gått snett. Jag har säkert gjort något fel, jag är en ovan internetshoppare. Jag har försökt få tag på företaget via email utan framgång. Det står förvisso på hemsidan att pga förberedelser inför mässan kan svar dröja. Jo, jag har väntat i veckor! Tji fick jag!

I söndags när solen sken fick jag en sådan lust att få ner fingrarna i jorden så jag tog med mig pojkarna till Ella Trädgård. Vi botaniserade bland fröerna och pojkarna blev alldeles entusiastiska och plockade fram det ena fröet efter det andra. Där stod jag med min lista och mina sortnamn och insåg att jag helt enkelt fick lägga det åt sidan och låta barnens trädgårdsintresse få ta över.

"Mamma titta GULA morötter!"
(4-åringen utbrast detta och frågade om dem fick hamna i korgen)

"Åhh solrosor, det hade vi ju förra året och dem blev så fina!"
(6-åringens val)

"Tomater mamma tomater jag vill ha mycket tomater"
(4-åringens entusiasm! Bör tilläggas att till middagen utropade han "titta det blev tomater" när jag ställde fram en skål med körsbärstomater)

"Vi fick lila morötter i skolan, det vill jag så mamma."
(6-åringen efterfrågade något som var slut på hyllan så det bara MÅSTE jag införskaffa.)

"Rödbetor med smör är gott!"
(4-åringens val)

"Mamma jag vill ha sådana där rosa-vita"
(4-åringen pekar på luktärtorna)

"Sådana här hade vi överallt förra året"
(6-åringen tog ett big-pack slingerkrasse och lade ner i korgen.)

"Strandkrassing vill mamma så gärna ha"
(Jag fick ner en påse utan protest och då passade jag på att lägga ner en påse Blomsterböna, salladslök och basilika också.)

"Är det här gurka, det vill jag ha?!)
(6-åringen håller i sommarsquash och jag berättar för honom att det är jätte gott att grilla. Den påsen fick följa med.)

"Wow titta pumpa, snälla snälla det vill jag ha!"
(Utbrast 6-åringen när jag hade sagt att det räcker, men jag kunde inte säga nej, klart vi ska testa pumpa.)

Oj oj oj nu ska vi bara bli klara med "Barnens trädgård" också. Vi får börja nu i mars redan. Vi ska spika ihop 4 stora odlingslådor och lasera dem svarta. Vi ska lägga ut markduk och stepstones och grus och sedan ska vi preparera odlingslådorna med jord.

Tomater, basilika, strandkrassing (halva påsen, den andra halvan direktsår jag) ligger i byttorna. Resten ska direktsås i maj och juni. Direktså är barnens melodi, men i år var i alla fall 4-åringen med och hällde ner lecakulor och jord i byttorna. Sedan tog "myrorna i brallorna" över och han for iväg på annat uppdrag.

Jag fick en fröstund för mig själv och det var alldeles alldeles njutbart!



11 kommentarer:

Moments of photography sa...

Åh så trist du inte fått några fröer, hoppas du kommer i kontakt med företaget tillslut.
Man blir så besviken och arg då man känner sej lurad.

Ha en bra dag!

Anette sa...

Osis!Har du fått något ordererkännande? Annars kan det ju faktiskt vara så att du tryckt på fel knapp nånstans.
Stackars dig, som har så krävande barn ;-D Så mycket fröer du var "tvungen" att köpa! Visst är det kul när de är intresserade!
Ha en fin dag. /Anette

Alen Trädgård sa...

Det ska börjas i tid vet du:)) Självklart att man ska uppmuntra barnens odlarglädje, men du får säkert glädje av deras sådder också. Hoppas att du får tag i de fröerna som du verkligen vill ha från något annat ställe. Ha det gott/Monne

Hjärtat Mitt sa...

Så underbart!
Med barnen då förstås, inte att du inte fick några fröer.
Tur att du kunde ta några som du gillar oxå.
Det är så roligt när barnen är intresserade och vill vara med.

Kram Mari

Huset vid ån sa...

Tack för din trevliga kommentar inne hos mig, vad glad jag blev. Vad synd att du inte fått dina fröer som du beställt jag känner igen mig på det du skrev om internethandling jag är också ovan med det...Önskar dig en fortsatt skön tisdag med solsken! Kram Therese

Med fingrarna i (j)orden sa...

Klart du inte kunde motstå entusiasmen från en 4-åring och en 6-åring. Ni kommer att får en fantastisk sommar, helt klart.
Lycka till med odlingarna,
Eva

♥ Fyra årstider sa...

Lycka till. Vad mysigt.
Kram Lotta

Ninne sa...

Ja det var väl en underbar lösning på dina missade frön- Får du nu för många på ngt vis- så är det bara för att barnen absolut måste få sitt. Bra va´?
Lycka till m sådderna!
KRam Ninne

HelenJ sa...

Härligt att ungarna är med på odlandet. Hoppas du får dina fröer (fast jag har hört fler som inte fått från Jennys..)

Annika Christensen sa...

Vilket helt underbart inlägg..
Jag både ser och hör er.
Fast lite trist att du inte fick dina föer.
Jag kan inte heller handla på internet det blir alltid fel så jag vet inte om jag vågar fler gånger.
Ha det gott
Annika

NinaVästerplana sa...

Tänk... de ungarna kommer nog o vilja odla hela livet! Så vad spelar det egentligen för roll om du måste vänta nåt år...
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!