måndag 29 mars 2010

Betongkurs - här på bloggen

Del 3

Konsistensen är nu som en gröt och jag börjar med att göra en betongskål.

Först fyller jag en plastskål (till en tredjedel av skålen), jag packar betongen ordentligt i skålen och sedan trycker jag ner en mindre plastskål i den större skålen. Efter det skakar jag och knacker skålen i marken/underlaget några gånger för att slippa luftbubblor.

Jag tänker smycka den med snäckor och stenar. Dessa trycker jag ner medans betongen är mjuk.


Snäckorna kommer att synas i övre delen av kanten på skålen. Vill man dekorera ytterkanten på skålen fäster man stenar med dubbelhäftande tejp (eller vikt tejp). Tejpen fäster man på den fina sidan, den som ska vara utåt, sedan sätter man fast tejpen på insidan i den stora plastskålen.

Sedan drar jag en plastpåse över så att den får brinna. Betongen håller bättre om den får stelna långsamt. Det är fördelaktigt att hålla betongen fuktig, det är därför jag drar en plastpåse över. Man kan även spreja med vatten lite då och då medans den står och torkar. Jag ställer den på en hylla i förrådet där jag har 8 grader.

Nu ska jag blanda mer betong och fylla mina isformar och muffinsformar i plast/silikon.

Jag har varit inne på andra bloggar på blogspot och ser att bilder saknas hos fler än hos mig. Jag jobbar fortfarande på att få in bilder, detta har aldrig hänt mig förr här på bloggen.

Hur går det för er??

1 kommentar:

Nettan sa...

Vilken rolig idè med en betongkurs på bloggen!
Jag blir så peppad att prova. :)
Vad gulligt av dej att lära ut, tack.
Ha det gott/ Nettan

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!