tisdag 23 mars 2010

Trädgårdsprojekt - ett växthus

En vår för två år sedan...



Snön ligger envist kvar, men nu är den tung, blöt och smutsig. Våren lurar runt hörnet och jag har så smått börjat med trädgårdsplanering och trädgårdsprojekt hos kunder.

Själv har jag många drömmar. Jag har inget växthus och drömmer om ett växthus eller ett vinkast. Pojkarna är fotbollsspelande smågalningar här hemma så glashus känns förstås osäkert. Det finns dock ytor där jag kan "gömma" mitt vinkast. Men jag vill inte ha för bråttom, jag måste ju hinna njuta!

Ett växthus är en dröm för många, men helt oväntat kan växthuset stå där och endast påminna om arbete. Jag kommer att tänka på ett trevligt trädgårdsprojekt för två år sedan. Växthuset användas till enklare frösådder under några veckor per år, men annars var det mest ett tungt ok för ägarinnan.







Hon trivdes inte där, men saknade ork, idéer och inspiration för en förändring. Jag hjälpte henne bara en liten liten bit på traven och så fick hon fart!

Med några enkla råd och tips, en kostnadskalkyl och några soliga dagar skapade vi en plats för njutning. Idag används växthuset till odling i samma utsträckning som förr men även för fikastunder och blommig samkväm med familj och vänner.



En massa överbliven ölandssten som en granne ville kasta blev startskottet och jag beställde stenmjöl.

Vi röjde ut allt ur växthuset och påbörjade plattsättningen. Efter en vecka när plattorna borstats och vattnats fick prylarna flytta in.

Tillsammans tog vi fram tre färger som ägarinnan tycker mycket om. Vit, gammelrosa och grönt. Inget annat i annan färg fick inhandlas oavsett hur fint det var. På samma sätt tipsade jag om material. Korg och rotting fick bli den röda tråden. Budgeten var låg så vi lade lite extra energi på att ta fram produkter som passade in, var lätta och billiga.


Mina produktförslag blev;
Fåtöljer från Ikea, Agen 299 kr/st.
Två plastmattor från Indiska, Melange rug 179 kr/st.
Vitt bord i rotting, också från Ikea.



Ett annat tips var att arbeta på höjden, amplar amplar och amplar.

En solig dag åkte vi tillsammans till Willabs butik i Bromma, i Stockholm och till Slottsträdgården i Ulriksdal. Med hyllsystem och amplar från Willab och några vackra krukor och korgar från Slottsträdgården i Ulriksdal var växthuset redo att stylas. Det gjorde ägarinnan alldeles själv och se så fint hon lyckades! Jag ska definitivt kika in hos henne om några veckor och tigga en kopp kaffe i hennes oas!



Nu ska jag kika in hos Lotta, med Lottas trädgård, hon har nämligen blivit med vinkast och bjussar på en massa trevliga idéer. Med andra ord, nu ska jag drömma lite...
Efter det blir det självklart ett besök hos Naturliga ting för att drömma om växthus!



11 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Jag säger bara en sak....
Hellre växthus än en ny bil.
Jag körde en gammal volvo inköpt för 10 000 i 5 år där sparade jag ihop till mitt växhus.
Jag har inte en ända dag ångrat mig.
Så fint det blev och jag ser bestämt att där är 3 stolar en till mig också...

Så gulligt du skriver blir alltid så generad och glad när jag läser om mig själv.
Ha en bra onsdag min vän.
Annika
mitt i natten

Spirande grönt - sa...

Så tjusigt det blev! Bra guidat:)

Rebecca

Jord under naglarna sa...

Så fin oas ni skapade. Jag är så nöjd med mitt växthus och vill jag inte använda det som jag använder det idag så har jag andra idéer. :)

Bea sa...

Oj, så mysigt inrett växthus med sköna färger och vackra detaljer som gjorde helheten så njutningsfullt för ögat och säkert för stunderna där inne.
Växthus kan bli en plåga om man inte väljer i livet, mycket nöjen och uteliv, resor och bortavaro - ja,då blir det snart ett problem.
Trädgård och växter skall ge en njutning och inte en plåga.
Må gott! /Bea

Annelie sa...

Hejsan själv. Glad att hitta hit också. Annabelle är också en av mina favoriter. Mitt bästa köp i trädgården. Läste att det kommer en rosa Annabelle i sommar. Måste man ju ha.

Annelie

Fröken Eko sa...

Vad fint det blev i växthuset! Själv är jag lite i valet och kvalet på om jag tror mig "orka" med ett växthus. Det är ju lite av ett åtagande att skaffa ett, man nästa måste ju odla nåt då :) Men att ha det som en plats var man kan sitta och läsa en bra bok och dricka te med kompisarna, ja... då är det ju en helt annan sak :)

Vi har inte bokat nån resa än, men nog bestämt att det blir Skottland :)

/F

Anette sa...

Jag har ju ett växthus som maken min har ritat och byggt! Vi har ölandssten som golv och så odlar jag i krukor och hinkar. Två sköna fåtöljer och ett litet bord har vi med och där sitter vi och läser och "filosoferar" när vädret inte är så bra utanför eller tidigt på våren. Så mitt växthus är ett riktigt lusthus! I år blir nog mindre odling och mer mys.....Den lilla hunden hos mig är nämligen en hundvalp. Samma ras som den stora, nämligen svart terrier! Full fart är det just nu och jag undrar hur mina blomland ska överleva :-)
Växthuset du gjorde iordning är superfint! /Anette

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken härlig skillnad det blev på växthuset, så snyggt och så användbart.
Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Japp Par Courrie är livsfarlig för plånboken men ack så härlig att titta i och då och då få släppa sig lite lös och shoppa.
Kramar:)
Ps jag ska kika in på växthusmadamen och titta.

Anjas Hill sa...

Så fint det blev i hennes växthus!
Det är f.ö inte så konstigt att inspirationen tryter ibland om man kanske får hålla på med mycket slit ensam. Lyckliga är de som har en äkta eller en oäkta partner att dela trädgårdsintresset med. Många av oss jobbar ensamma i trädgården och saknar (åtminstone jag) lite trädgårdsinput av en annan till vardags./Anja

♥ Fyra årstider sa...

Min man längtar efter ett växthus.
Kram Lotta

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!