onsdag 18 februari 2009

Ut och klipp och plocka redan nu

Nu kliar det i fingrarna och jag längtar efter att komma ut och klippa och plocka. Det är ju så härligt men man kan tjuvstarta redan nu.

Blåbärsriset - tog jag med mig från en hundpromenad i mitten på januari. Det är fortfarande fantastiskt i en vas här på köksbordet. Ibland för sig självt, ibland i sällskap med några tulpaner som nu.

Forsythian - är ju inte världens fantastiska buske. Jag har flyttat på min från altankanten till i ett litet hörn mellan oxeln och häggen, men när den blommar är den faktiskt ett blickfång, även därborta i hörnet. Så varför inte ta in blickfånget! Idag ska jag ställa in några kvistar i ljummet vatten i en stor vas i badrummet. Jag hoppas på att få njuta om några dagar.

Här hemma står vide och vitsprejade björkkvistar tillsammans i en vas utan vatten. Ja, då kan även den allergiske få njuta. Den står sig i månader.

Körsbärskvisten - är ju bedårande med sina söta små blommor som snabbt slår ut i vasen. Finns även att köpa för några tior i handeln för den som saknar trädet i sina ägor. Mitt lilla körsbärsträd kan jag inte med och röra så jag får väl köpa några kvistar när andan faller på.

Magnolia - ja, varför inte magnolia i vasen! Jag kan bara gratulera till alla er som får njuta av en magnolia på tomten och snart kanske även i köket. Urläckert! Det hade jag själv inte tänkt på utan fick inspirationen från Anjas hill. För övrigt en underbar blogg som jag varmt kan rekommendera.

11 kommentarer:

Bea sa...

Tack för titten hos mig! Ja, du är man uppe i tid kan man hinna med både det ena och det andra ;)
Jag älskar dessa förgrodda "vårkvistar" som är lite av vårens budbärare.
Men idèn med sprayade kvistar var bra, den skall jag testa vid tillfälle.
Ha en trevlig kväll! /Bea
PS OK om jag lägger dig i blogglistan!?

Njut i din trädgård sa...

Det är klart att du får - bara roligt!

Veronica sa...

I framtiden när min dröm om villa och trädgård slår in tänker jag anlita dig som trädgårdsfixare! Tänk vad fintt det kommer att bli :)

Kram på dig

Photos by Storm sa...

Ja blåbärsriset är så fint att ta in. Tack för att du påminner om alla blommande träd och buskar som är på väg. Så har jag ett helt gäng övervintrade pelargoner som snart ska tas om hand. Det är ett vårtecken Ha det bra/Lis

Lotta 8`) sa...

Blåbärsris är en favorit hos mig! Ett överflöd finns i skogen så det är bara att plocka in - vackert! Jag skall ta in lite kvistar i helgen och sätta för drivning, får gå ut och klippa på "allmänningen" för jag har inte så mycker fint att ta på hemma hos mig :) I dag såg jag att kvistarna från klippningen av Vinstockarna, nu börjar knoppas - tror jag skall ta upp den från källaren och njuta lite av dem. Må så gott =)

Maria Berg sa...

Jag slängde precis ut mina överblommade blåbärskvistar - dom hade till och med fått bär och två var röda!
Såg den härliga magnolian hos Anja - vackert.

Roligt att du uppskattade min Granngården.
MB

Marie//Tekla Maräng sa...

Jo man plockar ju in vad man kan och tror ska slå ut lite grann.
Måste försöka få tag i lite körsbärskvistar till helgen.
Ha det gott Marie

Mary-Laure sa...

Oh flowers. Oh pink. They always bring me joy.

Anonym sa...

Även en bra tid att klippa tuja och idegran.

mvh, Anja

Marina sa...

Visst är det härligft att ta in kvistar nu. JAg har haft en omgång syrenkvistar inne och även blåbärsris. Känns vår då. Kram!

Anonym sa...

Härligt, blåbärsris är så bra, för man tål det även om man är allergisk.

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!