måndag 23 februari 2009

Vardagsmat del 6 - Färsk tortelloni med tomatsås


Idag tillagades en av våra favoriter. Tortelloni med svampfyllning, en härlig tomatsås samt stekt bacon och minimajs. Över hela härligheten strör vi massor av färskriven parmesan och på sidan har vi en skål med tunt skuren delikatess korv, en salami t ex.

2 pkt färsk tortelloni, vi gillar svampfyllning, men det finns massor av alternativ
1 burk krossade tomater
1 vitlöksklyfta
2 scharlottenlökar
färsk basilika
salt och peppar

bacon
minimajs

100 g Salchichón Cumbre Real (eller kanske Emilano)
färskriven Parmesan, Parmigiano Reggiano

Låt tomatkrossen puttra i en kastrull. Tärna löken fint fint, stek den i massor med olivolja. Lägg i löken i tomatkrossen, klipp ner basilika, salta och peppra. Låt puttra 10 min, mixa med stavmixer.
Stek bacon, när det nästan är klart kan du vända ner delad minimajs och steka på lite.
Koka tortelloni enlig paketets angivelser - det brukar röra sig om ca 3 min.
Ta bort det vita (om korven har nåt sånt) på korven och skiva den i tunna halvmånar.
Häll upp pastan i ett serveringsfat, häll över tomatsås, baconblandningen. Strö över parmesan och ha korven vid sidan om.
Smaklig måltid!
Parmesan-skola för den som vill veta lite mer! Ber om ursäkt för musiken - inte mitt val.

Inga kommentarer:

Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!