fredag 31 december 2010

Året som gått... 2010


Ett gott slut önskar jag er alla!

Jag tänker tillbaka på året som gått, på Bloggåret 2010.
(varje månad är en länk till)

- börjar året

Trädgårdsåret 2010 började med stort fokus på fröer och frösådder som ledde till en lång serie med fröer som jag valde ut för året.
bland frösådder som - akleja - blomma för dagen - solrosor - basilika - tomater - bondböna - sommarsquash - morötter - rödbetor - luktärt - pumpa - vallmo - m.fl. så blev min vinnare ringblomman (delad första plats med slingerkrassen)


idag njuter jag av ringblomsoljan i salva eller helt naturell, i somras och i höstas njöt jag av fantastiska rabatter och fin fina buketter i vaserna. Här och Här kan du läsa mer om du vill.

- komma näst



Jag hyllar vintern 2009/2010 som fick mig att njuta länge av vackert vinterlandskap och en mängd roliga vinteraktiviteter med familj och vänner. Här kan du läsa lite om mitt februari.

- har knopp i håret


Det börjar bli lite rörigt hemma, men frösådder i lådor lite överallt. Men oj så roligt jag och barnen hade!

I mars drog jag igång en betongkurs på bloggen med blandad framgång. Kul var det och jag har betongalster lite här och var i trädgården nu. Jag har lagt ut dem mitt i rabatterna så att jag kan sätta fötterna på ett säkert ställe när jag rensar och plockar.
Här är mer om mitt mars.

-har knopp i håret

Trädgårdsmässan, Nordiska trädgårdar i Stockholm, öppnade sina portar och jag njöt av kreativitet, odlarglädje, nyheter och gamla favoriter bland andra trädgårdsintresserade
Larsvikens sättpotatis gav oss mycket glädje här hemma med massor av god potatis. Årets potatis Maris Peer och mandelpotatis har varit en fröjd för gommen!


Hasselfors odlingslådor blev en succé här hemma och barnens trädgårdsintresse tog verkligen fart när dem fick hjälpa till att snickra ihop lådorna, fylla dem med jord och sedan sätta potatis och andra underbara grönsaker samt ringblommor. Lådorna vann pris för årets trädgårdsprodukt 2010.

-blommar mest
Den vita rabatten blommade praktfullt och till hösten planterade jag två buxbomsklot i denna rabatt så nu får det inte plats mer...




Vi anlägger en köksträdgård i maj. Fantastiskt kul! 4 lådor som barnen fyllde till bredden. Fler har det blivit nu höst och nu till våren har vi 6 lådor att fylla.

-blommar mest

Den gula rabatten vaknar till liv i maj. Dagliljorna börjar fylla ut, rosorna knoppar sig, jätte daggkåpan breder ut sig och nejlikroten blommar lysande gult. Penséer har jag planterat för året. Året dessförinnan var det strandkrassing. Roligt med ombyte också.


Detta året blev helt klart ett klematis-år och Miss Bateman var ursnygg i kruka tillsammans med penséer. Klematisen har jag flyttat till den purpurfärgade rabatten och hoppas den kommer minst lika starkt nästa år innan New Dawn rosen tar plats.

-härlig sommar är det då

Sverige turnén har börjat och vi njuter av öppna landskap och vacker natur i
Småland, Åre och Roslagen.



I vår trädgård händer det mycket och vi får skörda av frösådderna.

Örtagården blev begränsad i krukor och denna plantering höll sig fräsch ända in på hösten.

Den gula rabatten är så välkomnande när vi mellanlandar hemma under Sverigeturnén.

- härlig sommar är det då

I augusti börjar mina älsklingar - syrénhortensia - att blomma och jag går omkring med kameran mer än någonsin i trädgården. Även Pascali-rosen och syrénbuddlejan (fjärilsbusken) är så njutbara att titta på.



- härlig sommar är det då

September är tiden för att plocka hos mig. Jag börjar vara inomhus alltmer och börjar uppskatta lite blommor inomhus.


Jag plockar bland annat vit höstflox, ringblommor, rosor, kärleksört, alunrot och dahlia.


Sen börjar ju äppelfesten. Vilket är fröjd!

Vi började bygga på ett trädhus. Vi byggde golvet och reglade för väggar. Sedan tog vi en paus till våren 2011.

- är så grå

Jag tycker mycket om denna månad och njuter av varma färger som naturen och trädgårdarna bjuder på.

Pumpatider


Jag gillar ju pumpor så jag och barnen hade sått många fröer. MEN dem råkade vi ge bort. Så inga pumpor 2010. Vi tar nya tag nästa år.

- är så grå


Denna månad är grå för mig och jag anstränger mig för att njuta. Jag jobbar mycket med belysning, hos mig och hos kunder.

- är så grå


Det stämmer inte alls att denna månad är grå som i sången för hela december har varit kritvit. Jag skottade snabbt upp en massa snö på rosorna och min lönn har fått en duk över sig. Nu håller jag tummarna att växterna får en skön vintervila och vaknar upp till våren. Vi pysslar mer än någonsin här hemma.

Naturskyddsföreningen vill informera oss konsumenter att bli mer uppmärksamma på vad för slags julblommor vi köper och att vi ska ställe högre krav på inga gifter hos odlarna.
Jag slår ett slag för detta och önskar att blomsterhandeln förbättrar sin märkning redan 2011.


KRAMAR TILL ER ALLA, TA HAND OM ER OCH SÅ HOPPAS JAG VI HÅLLER KONTAKTEN ÄVEN NÄSTA ÅR!
ETT STORT TACK TILL ALLA NI SOM GÖR ETT FOTAVTRYCK HÄR HOS MIG, DET ÄR SÅ BERIKANDE ATT FÅ LÄSA ERA KOMMENTARER.
ETT STORT TACK TILL ALLA ANDRA BLOGGARE FÖR INSPIRATION, LÄSGLÄDJE OCH TREVLIGA STUNDER VID DATORN.

I och med detta önskar jag er alla ett
GOTT NYTT ÅR!



torsdag 30 december 2010

Jag blickar framåt



2011 är i antågande


Vi går redan mot ljusare tider



Snön ligger vit på taken


men det är inte långt kvar tills det som göms i snö kikar fram...


Vad väntar oss 2011?



Trädgårdsåret 2011 innebär mycket nytt för MasterGarden
men även för mig privat i min trädgård. En ligusterhäck ska för första gången beskäras och mängder av tulpaner i mörklila, svart och vitt gör sig redo under snön.


Jag har tjuvkikat lite på 2011

Mästarrabatten 2011 ser ut så här



med
Svartaronia
Klematis
Havtorn
Smällspirea 'Diable d'or'
Ros 'Louis Bugnet'
Honungsros
Praktröllika
Anisisop
Ulleternell
Kantnepeta
Röd solhatt 'Alba'
Gulltörel
Violrotsiris
Kungsmynta
Purpurkärleksört
Lammöron
Silvergräs
Purpurlök
Fyrverkerilök
Svartlök
krokus
Pärlhyacint
Kejsartulpan
Isop

Det är i ärlighetens namn inte så många av dessa som ligger på min personliga favoritlista men dem få av dem som jag tycker om är jag å andra sidan väldigt förtjust i såsom
Silvergräs, lammöron, Röd solhatt 'Alba', honungsrosen, klematis, isop, iris och kantnepeta

Så har vi Årets perenn 2011


Blomsterfunkia - hipp hipp hurra!!!! Fantastiskt! Love it! Är verkligen värd sitt pris!
Det blir absolut fler av funkior hos mig 2011!!!
Här skriver jag om Årets perenn 2010 och tidigare år.





Vi blickar fråmt

tisdag 28 december 2010

Red dot design


Red dot design 2010

jag letar efter trädgårdsrelaterade produkter och fann;



Den här ska tydligen vara självaste Mary Poppins i trädgården. Själv har jag inte en susning. Någon som har en sådan här?

onsdag 22 december 2010

Idag är ingen vanlig dag

****************************
Vad är det för dag idag
vad är det för dag idag

idag är ingen vanlig dag
idag är min egen födelsedag

hurra hurra hurra

****************************

Ja må jag leva, ja må jag leva, ja må jag leva många lyckliga år
javisst ska jag leva, javisst ska jag leva, javisst ska jag leva många lyckliga år

och när jag har levat och när jag har levat och och när hon har levat många lyckliga år
ja då ska jag skjutas
ja då ska jag skjutas
ja då ska jag skjutas på skottskärra fram.

och när jag har skjutits och när jag har skjutits och när jag skjutits på en skottkärra fram
ja då ska jag hängas, ja då ska jag hängas, ja då ska jag hängas på en häst bak o fram

och när jag har hängits och när jag har hängits och när jag hängits på en häst bak och fram
ja då ska jag dränkas, ja då ska jag dränkas, ja då ska jag dränkas i en flaska champagne

och när jag har dränkits och när jag har dränkits och när jag dränktis i en flaska champagne
ja då ska jag firas, ja då ska jag firas, ja då ska jag firas på min födelsedag



HURRA HURRA HURRA HURRA

tisdag 21 december 2010

Julblommor -vita tulpaner


Vita tulpaner vill jag så gärna ha på julafton. In med romantiken på julen! Rosor är romantiskt absolut. Men vita tulpaner blir jag alltid lite kär av
.
Finns det när jag handlar köttfärsen på julaftonsmorgon så får minst en bukett alltid följa med hem.

Favoriten är förstås tulpaner med löken kvar. Lyxigt men åhh så fint.

Snitttulpanerna får gärna spreta och hänga och ta plats. Precis som mina barn. *blink*


måndag 20 december 2010

Julbak - lussekatter


Har faktiskt bakat lussekatter. Förra året blev saffransbaket en fullständig katastrof, men jag hade fantastiskt roligt. En kär vän tillika mamma till mina barns kompisar och jag och grabbarna röjde vilt i mitt kök. Jäst och degvätska kom lite i fel ordning för vi hade så mycket att prata om.

Jag ska vara ärlig och säga att jag har dragit mig lite för just detta bak i år. Men så blev det i alla fall av. Jag gick tillbaka till när denna blogg var alldeles nystartad. Här hittade jag inlägget om ett lyckat julbak 2008. Jag följde denna procedur noggrant men utan barnen tyvärr som hade annat att göra.

Gick alldeles utmärkt.


Efter denna plåt testade jag att kavla ut degen och bre på smör och strö på socker och vaniljsocker. Rullade sedan ihop till en lång längd som jag delade i 5 cm stora bitar. Bitarna ställdejag på höjden på plåten och tryckte ner kanterna. Hade varit perfekt med pärlsocker efter att jag penslat dem, men jag hade inget hemma.
Dessa blev absolut godast. Onyttigast och godast - ha precis som vanligt alltså!


Dina kommentarer gör mig glad!

Dina kommentarer gör mig glad!